Sunday, December 5, 2010

The Story of A Kidney

Kidney, a bean-shaped organ, functions in filtering blood and eliminating waste products. Apart from these vital functions, the kidney also serves to control the electrolyte balance in the body, participates in the regulation of blood pressure as well as stimulating the production of blood cell. About 125 mL of filtrate is produced every minute, and of this amount 124 mL will be absorbed in the organ and only 1 mL is released as urine. Just as big as a fist, helping us maintaining our needs yet we disregard its needs.

In Malaysia, the main factor leads to the failure of kidneys goes to diabetes. And once the kidneys fail to function, you have the options of dialysis treatment or patiently wait for someone to donate a replacement for your kidney. Have you a ever seen a haemodialysis machine? It could be bigger than you. And how 'comfort' it is to draw your blood out and let it in, out and in again and again. And for the peritoneal dialysis, the catheter is inserted into your abdomen surgically. Oh, that will not be that terrible.

I am not writing to scare the wits out of you. But just to fly you into the world of your own health. Have you ever feel discomfort to have the kidneys in your body? Does it hurt you every time the kidneys work? Yet do you 'feed' it with the right 'food'? Be thankful to Allah for your organs that do not black out when the current is out, do not have to switch it on and off, and do not cost you even a penny.

Ginjal, organ berbentuk kacang, fungsi dalam menapis darah dan mengeluarkan produk-produk sampah. Terlepas dari fungsi vital, ginjal juga berfungsi untuk mengawal keseimbangan elektrolit dalam tubuh, menyertai dalam tatacara tekanan darah serta merangsang pengeluaran sel darah. Sekitar 125 mL filtrat dihasilkan setiap minit, dan jumlah ini 124 mL akan diserap dalam organ dan hanya 1 mL dilepaskan sebagai urin. Sama seperti sebesar kepalan, membantu kita mempertahankan keperluan kita tetapi kita mengabaikan keperluannya.

Di Malaysia, faktor utama yang menyebabkan kegagalan ginjal pergi ke diabetes. Dan sekali ginjal gagal berfungsi, anda mempunyai pilihan rawatan dialisis atau sabar menunggu seseorang untuk menyumbangkan pengganti ginjal anda.Adakah anda pernah melihat mesin hemodialisis? Bisa jadi lebih besar daripada anda. Dan bagaimana 'keselesaan' itu adalah untuk menarik darah anda keluar dan biarkan dalam, keluar dan lagi dan lagi. Dan untuk dialisis peritoneal, kateter dimasukkan ke dalam perut anda pembedahan. Oh, itu tidak akan yang mengerikan.

Saya tidak menulis untuk menakuti kecerdikan daripada anda.Tapi hanya untuk terbang anda ke dalam dunia kesihatan anda sendiri. Adakah anda pernah merasa tidak selesa untuk memiliki ginjal dalam tubuh anda? Apakah sakit anda setiap kali kerja ginjal? Namun melakukan 'umpan' anda itu dengan 'makanan' hak? Bersyukurlah kepada Allah untuk organ anda yang tidak hitam ketika berjalan di luar, tidak perlu hidupkan dan mematikan, dan tidak dikenakan bayaran bahkan sepeser pun.

No comments:

Post a Comment