Sunday, November 21, 2010

PENJAGA KAABAH MENINGGAL DUNIA.

MAKKAH:penjaga kunci Baitullah,sheikh abdul aziz al-sheibi(gambar)telah meninggal dunia lewat kelmarin(isnin 8nov2010)

Jenazahnya dikebumikan di tanah perkuburan Maala selepas disembahyangkan di masjidil haram..keluarga Al sheibi menjadi penjaga kunci Kaabah sejak zaman jahiliah lagi..

ia mewarisi anggota tertua dlm keluarga itu dan tidak diturunkan drpd bapa ke anak..faktor usia menjadi asas utama dlm mewarisi tugas itu.

semua pemerintah islam menghormati keluarga sheikh abdulaziz sbg penjaga kaabah dan kunci rumah ALLAH itu.keluarga sheibi mempunyai talian darah dgn sheiba bin othman abitala yg hidup ketika zmn Nabi Muhammad saw.

mereka memegang jawatan itu sejak zmn Qusay bin Qilab yg hidup sebelum Rasulullah saw.

sheikh abdul aziz memegang jwtn itu sejak 16tahun yg lalu.terdapat 370 org dlm keluarga al sheibi ketika ini dan kebanyakan mereka tggl di Mekah..Baitullah dicuci 2kali setahun iaitu pada pertengahan Syaaban dan pertengahan Zulqaedah,menggunakan air zam-zam dicampur dgn air mawar bersama haruman Oud.

sblm ini kaabah dibuka 3kali sebulan utk org ramai bersolat didalamnya tetapi amalan itu dihentikan kerana terlalu ramai cuba memasukinya.kunci kaabah tidak berubah apabila pintunya ditukar,termasuk pintu yg terbaru yg diperbuat dpd emas tulen.

alfatihah kepada beliau.

No comments:

Post a Comment